Superlätta barfotaskor – Zemgear Cinch

Efter att ha gillat Zemgear’s tunna ”ninja modell” O2 så ville jag ha en sko med lite mera stadga och skydd under foten. Dessutom gillar jag att skon ser bra ut – ok, smaken är olika men om jag kan ha skon för mer än att springa i så skadar det inte.

Valet föll på Cinch Round toe – här kommer mina tankar om dem.

Zemgear Cinch round toe

Zemgear Cinch round toe

Först kan jag bara säga att jag springer korta rundor – omkring 5 km. Jag har precis börjat lära mig en bättre teknik, mycket tack vare min vän Marcus Ljungqvist, rekommenderar honom till alla som vill förbättra sin teknik, den är a och o för en positiv löpupplevelse.

Fördelar

Jag gillar den tighta känslan. Det ska vara lätt att springa tycker jag. För att det ska kännas rätt behövs 1. Rätt teknik, 2. Lätta skor som gör det de ska. O2-modellen är extremt tunn, så tunn att allt känns. De kommer till sin rätt på stranden tycker jag, gator, parker, asfalt, grus, skog, alla har de en tendens att inte vara helt jämna och jag vill inte behöva titta för mycket nedåt, jag vill ha blicken framåt, se mig omkring när jag springer. Därför behövde jag mer stadga i sulan och är helt klart nöjd med Cinch round toe.

Ett tips, även om de känns tighta så spänn åt dem så mycket som möjligt. Vid minsta känsla av skav (jag lärde mig den hårda vägen, ordentliga blodblåsor, väldigt onödigt) så knyt hårdare. Känslan skiljer sig markant från andra modeller, därför är det lätt att förledas och tro att de sitter tight nog. Självklart springer jag barfota i dem och har inte märkt ett problem ens vid minusgrader.

Nackdelar

De är inte lika snygga som jag hoppades. Det borde inte vara ett problem, på resande fot tar de minimalt med plats så jag kan lika gärna ha ett par andra skor men ändå, det hade varit trevligt att kunna ha skorna till mera, sökandet efter ett par barfotaskor som funkar med ”vanlig” klädsel går vidare. Jag har ofta noterat att skorna ser bättre ut på bild än i verkligheten – kalla mig gärna ytlig men jag gillar inte att bli besviken.

För den som ska ut och springa i eländig terräng och långt så kanske Zemgears terräng modeller är att föredra. Mer skydd även på ovandelen och runt tårna. Jag sprang i och för sig ett 7 km lopp över stock och sten, genom buskar och sly och i vatten med O2 modellen utan större bekymmer (fick stanna och ta på mig skon igen efter lite lera, det problemet undviker man genom att välja snörade skor, det elastiska materialet har sina för och nackdelar).

Lukten om du inte låter dem torka, inte att leka med. Jag sprang längs med havet och duschade sedan med skorna. Var iväg och bodde på hotell och trodde de skulle torka på badrumsgolvet.. det gjorde de inte och lukten har tyvärr suttit i efter en vända i tvättmaskinen. Fotsvetten är inte nådig men säg den barfotasko som klarar det testet? Kanske därför jag ska ge upp tanken på att ha löparskor som annat än just löparskor. (Min kompis har ett par Fivefingers och de luktar apa, de får ligga i en påse nästa gång vi delar rum).

Sammantaget

Jag är mycket nöjd med upplevelsen. När jag springer så existerar knappt skorna, precis den känsla jag vill ha när jag nu lär mig en ny löpteknik. Om någon kan tipsa mig om hur man blir av med den unkna lukten så är jag säker på att jag kommer njuta skorna ett bra tag till. Till den kommande resan till Sydamerika så konkurrerar de med O2 om en plats i bagaget.

För dig som känner dig osäker på storlek eller så känslan när du köper på nätet så kan jag varmt rekommendera Northsport.se – de har en smidig service för returen (var försiktig när du öppnar plasten så kan du återanvända den om du behöver skicka tillbaka). Jag kände mig osäker på storleken då det skiljer sig mellan round toe och split toe – Klas på Northsport svarade snabbt och med hans råd blev det rätt direkt.

Kommentera

