En ninja i Bulltofta

Ninjaskor med minimal sula, överlägsen känsla.

Idag sprang jag Bulltofta Brutal – ett 7 km terränglopp i eländig terräng och några väl valda hinder för att göra banan ”brutal”. Eftersom solen sken under förmiddagen och temperaturen letade sig upp mot 15 grader så packade jag ner både ninjaskorna och de lite mer fodrade Cinch som jag har för löpning när det är lite kallare. Väl på plats berättade Marcus att banan gick igenom en bäck – och då kände jag att det definitivt skulle bli Ninja oxygen, som är anpassade för att föra bort vätan snabbt.

Jag är väldigt nöjd med mitt val. Det kändes mycket bra att springa i skogen (hela banan var väldigt mjuk) och vid stock och sten hindren så kände jag bra grepp och tog mig snabbt över på säker fot. Det var lite blött i gräset och vi spekulerade innan i om jag skulle halka på underlaget men det var inget som jag kände av.

Det enda jag skulle gjort annorlunda var att verkligen trycka in foten ordentligt i skon – det kändes som att den höll på att glida av mig och jag fick stanna efter ett par vändor i skogen och trycka i foten igen – det kändes bara på ena sidan och slarvet berodde väl på nervositeten, detta var mitt första lopp (efter att ha dragit på mig en inflammation och missat Midnattsloppet i Malmö).

Mot slutet av banan kom så bäcken, bara att hoppa ner och vada – jag försökte ”springa” eller pulsa snarare men det gick inte att se botten och djupet varierade starkt (jag kanske borde hållit mig nära ena kanten för att snabbare ta mig igenom). En fördel med ninja skorna är att de är väldigt lätta att få rena 🙂 och visst blev även de lite tyngre efter vattnet men det släppte snart och de satt hela tiden skönt på foten.

Att springa med så tunna skor ger en väldigt härlig känsla tycker jag. Även Cinch-skorna sitter mera tight på foten än vad jag upplevt när jag provat Vivobarefoots. Personligen gillar jag den tighta, åtslutande känslan, det är så nära barfota jag kommit och jag behöver nått skydd för mina fotsulor är knappast härdade (jag älskar att gå i skor). Till skillnad från Vivobarefoot som ska köpas i för stor storlek så ska Zemgear köpas tighta. Jag kommer att skriva en mer utförlig recension av Cinch när jag fått lite fler rundor i dem – men de fick jag köpa i en storlek större än Oxygen (Ninja split toe). Om du är osäker på vilken storlek du ska ha så fråga Northsport, deras råd har fungerat bra för mig och de har dessutom en generös returpolicy (gratis) om det trots allt skulle bli fel.

Jag kan tänka mig att springa ett liknande lopp igen – då skulle jag ta på mig heltäckande klädsel, snåren har lämnat sina spår på ben och armar – jag är iofs glad att jag inte hade på mig några kompressionskläder, jag tror det skulle gått hål på dem av dagens bana.

Beviset :)

Beviset 🙂

 

 

 

En reaktion på ”En ninja i Bulltofta

  1. Ping: Välbefinnande.nu | Superlätta barfotaskor – Zemgear Cinch

Kommentera

