Om att ta ansvar

I mitt förra inlägg så fokuserade jag på hur alla är ledare och lämnade det öppet hur vi som inte är chefer kan ta ansvar på ett bra sätt. Något som inspirerat mig mycket är UGL-kursen. Där fick jag en chans att uppleva konflikter och konfliktlösning i en kontext av att studera just dessa processer. Genom att lära oss om vad som påverkar grupper så skapar vi oss större handlingsutrymme när det drar ihop sig till ”konflikt”. (Jag vet att vi i Sverige inte kallar konflikter för konflikter, vi ser det mer som diskussioner men när det hettar till och det känns som att vi inte kan samarbeta, ja då är det en konflikt, och om vi aldrig känner så så menar i alla fall jag att vi inte riktar släpper fram alla våra känslor).

Att ta ansvar är att dela med sig av hur jag uppfattar något. Det är viktigt att behålla fokus på JAGET – det är jag som upplever det – det är så himla mycket skönare ibland att kalla det vi eller man eller alla – så är det ju inte, det är jag. Många är ovana vid detta. Jag till exempel har länge varit fast i att allt jag känner/tycker/upplever måste kunna kopplas till en akademiskt förankrad teori. Jag hade bokstavligen lagt en stor trave böcker över mina känslor – jag ansåg inte att mina känslor var värda något genom att bara vara mina. Det finns fler sätt att förminska sig själv – oavsett vilken strategi vi använder så är resultatet snarlikt, vi gör det svårt för andra att förstå oss om vi inte delar med oss av vår upplevelse. När jag måste höra din upplevelse genom andra så blir det svårt för mig att veta om jag förstått rätt – jag får svårt att tillsammans med dig komma vidare. Att du väljer att prata med andra kan dessutom trigga en massa försvar som gör det ännu svårare att fokusera på det som verkligen betyder något. Det finns otaliga exempel på arbetsplatser som löser kvasiproblem istället för de riktiga problemen, just för att man inte kommunicerar ordentligt.

Dessa frågor tycker jag är så spännande. De är otroligt frustrerande att vara inne i och det är något som jag vill vara med och underlätta. Genom att förmedla erfarenhet och kunskap om grupprocesser så tror jag att jag är med och bidrar till en värld där vi pratar om verkliga problem, en värld där människor tar ansvar genom att inkludera sig själva sina liv, genom att erkänna sina upplevelser som något som är värt att ta på allvar. Om detta låter intressant så hör av dig – jag ger gärna föreläsningar eller fungerar som coach eller grupputvecklare.

Kommentera

