Storytelling för lärare

I höstas var jag inbjuden av Geografilärarnas riksförening till Skolmässan för att ge konkreta tips till lärare som vill nå fram till sina elever. I mitt jobb som konsulent hos JAK Medlemsbank så håller jag ofta föredrag där utmaningen är att få eleverna intresserade av ekonomi. I min roll som förläggare på notis förlag så möter jag ofta författare som står inför utmaningen att fånga sina läsare med sin historia. Mitt tips är då följande;

Börja med poängen!

Det kan verka konstigt – den ska ju komma sist men risken med att lämna den till sist är att få har orkat lyssna hela vägen. Låt mig illustrera genom att låna Lasse Bergs historia.

Låt oss säga att Lasse Berg börjar med att berätta lite om sig själv. Han har rest i många länder. Han blev kontaktad för att göra ett jobb på Guinea där en ursprungsbefolkning gjort uppror mot skogsskövling. Han skulle kunna beskriva hur han förbereder sig för ett sånt uppdrag, vad han packar med, vad han läser etc etc..

Eller så kan han börja så här – Jag hade förmånen att få träffa det enda ursprungsfolk som lyckats stoppa ett skogsskövlingsbolag – gissa hur dem gjorde?

– De åt upp dem!

Jag har nu förenklat och Lasse Berg är en bra berättare – det är tacksamt att låna hans historia, tack Lasse!

Att stycka upp historien och kasta in eleven/läsaren/lyssnaren/tittaren direkt i händelsernas centrum skapar nästan automatiskt ett intresse för vad som lett fram till höjdpunkten. Om du sett någon av Tarantinos filmer så har du varit med om något liknande. De misstänkta är ett bra exempel på denna ”moderna” storytelling.

Själv brukar jag använda exemplet med Påskön – ön där människorna hittades i grottor trots att de kom dit på avancerade båtar. De lämnade efter sig statyer – vilka uppenbarligen var viktigare än att fortsätta kunna bygga båtar för att på så vis få mat. Marken eroderade snabbt när träden försvann och överlevnadsmöjligheterna minskade därmed drastiskt – om än stegvis.

Jag gick en termin på lärarutbildningen. Om jag fick en chans att föreläsa för blivande lärare så skulle jag visa dem en spännande inledning och sedan ge dem i uppgift att skapa så många sådana inledningar de kan – jag tror eleverna skulle tycka om det. Vad tror du?

Kommentera

