Magproblem en svensk epidemi?

Problem med magen verkar vara en svensk folksjukdom, kanske är det lika utbrett i resten av västvärlden, vad vet jag? Jag levde länge själv med en syn på min mage där bra i magen var långt ifrån att verkligen vara bra i magen. Eftersom jag tidigt tappade uppfattningen av vad bra i magen egentligen var så har jag liksom saknat en vettig referenspunkt – är jag bra i magen eller ej?

Som liten, omkring 9 år började jag oroa mig. Jag kunde ägna många minuter innan jag somnade och innan jag steg upp med att måla upp hur dagen skulle bli. Vissa dagar resulterade det i att jag inte steg upp alls – mina farhågor gjorde så att det bokstavligen knöt sig i magen på mig. Detta var inget som jag berättade – jag såg heller aldrig sambandet förrän långt senare. Jag besökta otaliga doktorer men det var inte förrän på högstadiet som en klok skolsköterska konstaterade att jag led av gaser i magen. Men ingen förstod varför. Tills min mage klappade ihop under sista året på gymnasiet. Jag träffade en doktor, jag minns tyvärr inte hennes namn men hon tog sig tid, frågade och kom i tysthet fram till att denna killen är på väg åt fel håll. Hon skrev ut Losec och något mer. Vårt samtal och min respekt för Losec blev då vändningen. Jag kom tillbaka utan att ha tagit en tablett och uppvisade en klar förbättring. Vi hade ett trevligt samtal, jag minns att jag kände mig upprymd, lättad, jag hade släppt en del bagage, tagit itu med surdegar och därmed blivit av med en del av den stress som präglat min tillvaro under sista året i gymnasiet.

Jag har märkt att min mage är en perfekt indikator på min mentala hälsa. Så fort jag börjar kompromissa med min kropps signaler så påbörjas en negativ spiral. Det kan yttra sig i form av att hoppa över frukosten (hinner inte, äsch, har inget hemma) eller hoppa över något annat mål = bristande rutiner. Oförmågan att bygga bra rutiner sitter enbart i min skalle, i alla de 1000-tals tankar som snurrar varje dag. Ett bra sätt för mig är att rensa upp bland tankarna och styra dem. För att göra det så använder jag mig av olika tekniker t.ex. BARS, meditation, affirmationer och NLP.

Som en del i att bygga bra rutiner för mig själv så har jag numera också alltid en flaska Aloe Vera hemma och en på jobbet. En klunk innan de stora målen mat ökar min mages motståndskraft. Innan jag upptäckte Aloe Veran kunde jag ibland känna mig dränerad på energi, vilket jag kompenserade genom att äta ännu mer vilket oftast bara förstärkte obalansen och gav fler symptom..

Min senaste upptäckt är att jag blir mindre uppblåst i magen om jag undviker laktos. Idag är det hur enkelt som helst tack vare en uppsjö av produkter. Jag har varit en riktig laktos-junkie – jag kunde gå och handla och komma hem med uteslutande mjölkprodukter.. detta trots att de gjorde mig uppblåst, men jag gjorde inte kopplingen då utan köpte än mer fil för det ska ju vara bra. På senare år provade jag även mjölksyrade grönsaker och även om de är bra så har de inte funkat för mig, det blir för surt.

Att få ha en välfungerande mage är för mig ett starkt tecken på välbefinnande. Varje gång jag får höra att någon har problem med sin mage så blir jag nyfiken på vad som orsakar det och vilka konsekvenser det får för personen. En mage i obalans kan skapa känslor av bristande kontroll, oro, rädsla för att lämna lägenheten, rädsla för att resa. När personen blir trött på att vara rädd kan känslan bytas ut mot en ilska emot den egna magen/kroppen. Att bära på ilska gentemot sig själv kan leda till allvarliga sjukdomar, det är jag övertygad om. Idéer kan komma upp om att straffa sin mage – chocka den med sprit, med medicin, göra sig bilder av att så länge jag tar Pepcid eller Novalucol så är jag ok – bygga in beroenden istället för att ta itu med problemet. Alla dessa vanföreställningar stjäl en massa energi från personen – energi som istället kunde kanaliseras på något mer livsbejakande.

Idag har jag klienter som kunnat sluta med Losec genom att göra Aloe Vera till en rutin. Aloe Vera är en helt naturlig produkt som stödjer det egna immunförsvaret istället för att försöka neutralisera symptomen av ett immunförsvar som inte är i balans. Varje person som finner vägen till sitt eget välbefinnande innebär en vinst för sig själv, sin familj, sin omgivning och resten av samhället. Jag tror att alla behöver hitta sin egen väg – jag har ingen aning om vad som funkar för dig, men förhoppningsvis kan min erfarenhet vara ett stöd för den som söker sitt eget välbefinnande.

Har du problem med magen eller känner någon som har? Dela gärna detta inlägg.

Kommentera

