Missriktad välvilja – föräldrar/barn

Jag pluggar just nu för certifieringsprov imorgon i NLP. Det är slutet på en fantastisk kurs som gett mängder av nya perspektiv och roliga övningar. NLP’n fokuserar på vår kommunikation och jag tänkte dela en betraktelse.

Mina föräldrar har under hela min uppväxt fokuserat på farorna som lurar i världen. Jag förstår numera att det var av välvilja så klart – de önskade att jag skulle slippa göra de ”tråkiga” erfarenheterna.. vem önskar sina barn samma misstag som en själv? Nu har jag själv barn och får träna på att göra annorlunda. För vad är det vi gör när vi berättar om vad man ska akta sig för att göra, när vi berättar vad man inte får? Vad är det vi styr uppmärksamheten till? Tänk INTE på en rosa elefant!

Det gick ju så där. Istället för att avleda mottagaren så förstärker vi. Så hur skulle du uttrycka dig för att leda uppmärksamheten till det beteende som du istället önskar se? För att göra ditt barn uppmärksamt på de värden som är viktiga att värna om?

tänk inte på en rosa elefant

tänk inte på en rosa elefant

Kommentera

