Vikten av att skapa bra relationer

En vän till mig Cicci Andersson bloggade om stress – hennes ord fick mig att tänka på vikten av att ordna upp mina familjerelationer. Jag fick en påminnelse av liknande slag för två veckor sedan när jag träffade Matt Hudson under NLP’n i Göteborg. Det blev tydligt för mig att stressen får fortleva med alla sina konsekvenser om jag inte reder ut mina familjerelationer på djupet. När jag funderade på detta så mindes jag tillbaka på ett föredrag om non-violence communication – om att mötas i ett språk fullt av uttryckta behov och känslor. Så enkelt och så svårt. Varför uppstår frustration? För att jag bryr mig och samtidigt inte lyckas kommunicera mina behov.

Genom att bryta igenom kommunikationslagren så kan vi nå in till varandra. Det är fantastiskt varje gång det sker. Otroligt avstressande också, alltså väldigt belönande. Genom att göra det om och om igen så förändras våra relationer. Jag har en tydlig bild av harmoni, lugn, glädje och skratt. När jag brutit igenom så kan jag skratta åt mina försök att ”lösa” relationen på annat sätt.

Det är spännande att möta mina försvarsmekanismer, en utmaning minst sagt. Tack Cicci för att du påminde mig om vikten av att göra detta och för att du påminde mig om Bowen. Det är en pusselbit jag ska utforska mera. Vore det inte himla fint att kunna lämna över mindre stress till våra barn? Läs Ciccis blogg så förstår ni vad jag menar.

Kommentera

