Tänk om tvärtom

Under årets första månader så har jag jobbat med att få ut en bok på mitt förlag, notis. Den heter Tänk om tvärtom och den är definitivt en milstolpe på vägen mot vad jag vill åstadkomma. Författare till boken är Björn Eneke och Stefan Whilde. Stefan är en man jag lärde känna genom hans fenomenala Strindberg biografi (aktuell i år då Sverige uppmärksammar att det är 100 år sedan S dog).

Min vän Andreas gav mig boken och berättade att han gillat den fram till kapitlet som är en homeopatisk analys av Strindbergs ”magproblem” (han dog i sviterna av en magcancer). Andreas trodde att jag skulle gilla även det kapitlet och han fick rätt. Jag slukade boken som vore den en deckare. Strindbergs liv fängslade mig, Whilde delade frikostigt ut en del av Strindbergs passion som ännu inte blivit rumsren i lilla Sverige. Min nyfikenhet för homeopatin väcktes och jag sökte upp Björn Eneke, efter rekommendation från Whilde. Björn är klassisk homeopat med läkarexamen i botten. Dessa båda herrar har inspirerat mig sedan dess. I år får jag ge ut en bok de båda skrivit.

Illustratör är Midde Midenge – hennes bilder lyfter verkligen boken. Jag älskar bilden med ryttaren på kullen. På ena sidan en mängd böcker.. på andra sidan det okända. Mitt liv är som en pendel mellan böckerna som inspirerar mig till nya vägar ut i det okända. Tack Andreas för att du fortsätter att ge mig böcker som vidgar min värld.

Kommentera

