Alla vill till himmelen

Första gången jag hörde den raden så var det i Timbuktus låt – i mitt tycke en av hans bästa skivor – Alla vill till himmelen men få vill ju dö..

Idag hörde jag samma ord igen, men på engelska, inspelade 2005. Steve Jobs höll då ett tal för Stanford elever på deras examen. Talet heter, How to live before you die, jag kan verkligen rekommendera det. Jobs tog aldrig examen. Han hoppade av skolan. För mig är han en förebild eftersom han lät sig drivas av sin passion. I sitt tal så bjuder han in dig och mig att göra samma sak, att fokusera på det du brinner för.

Jag brinner för utveckling, personlig och samhällelig. Jag tror att när jag lever ut det som gör mig lycklig så gör jag mer gott än när jag lägger min energi på att hålla tillbaka mig själv. Jag är medveten om de försvarsstrategier som jag utvecklat för att just få hålla mig själv tillbaka – jag är övertygad om att jag delar dem med flera. Det är ett enormt slöseri med resurser.

Är du också trött på att hålla tillbaka dig själv? Hör då av dig! Så plockar vi upp stafettpinnen från Jobs (och många andra inspirerande människor).

Kommentera

