8 timmars sömnbehov en myt

Förra veckan var jag på kurs och introducerades för tanken att det räcker med 4-5 timmars sömn. Exakt hur stort sömnbehov vi behöver är väl individuellt men nog vore det skönt om vi alla kunde hitta en metod som funkade för oss och som gjorde att vi kunde vakna utvilade var morgon?

Om vårt sömnbehov har man forskat om i bland annat England. Jag faller för formuleringarna om hur vår dygnsrytm såg ut fram till 1700-talet. Det är så bra med perspektiv. Tänk om vi kunde slita oss fria från våra ”sanningar” och fråga oss själva vad som funkar bäst? På så vis kunde vi finna nya sanningar som bättre stämmer överens med våra kroppar.

Jag har haft bestämda uppfattningar som när jag väl vågat ifrågasätta dem lett mig till nya upptäckter och större välbefinnande. Sömnen är ett exempel. De magiska åtta timmarna är inte längre en nödvändighet – jag vet att jag klarar mig på mindre. Det gör att jag inte behöver bli stressad de kvällar som åtta timmar är en omöjlighet, oerhört avkopplande att somna till!

Kommentera

